Wednesday, November 9, 2011

Memahami…


Setiap manusia yg bernafas paste pasti inginkan agar org sekeling sekelilingnya boleh memahami apa yg dia rasa..kita nak sahabat kita faham kita..kita nak keluarga kita faham kita..kita nak kekasih kita faham kita...kita nak kucing kita faham kita..(eh ??)
aku pon x terkecuali.walaupun aku berpegang pada beberapa prinsip yg agak terkenal dalam kalangan pemuitis seperti :-

 “jika kita nak seseorang memahami kita,
kita hendaklah cuba memahami org tu dulu,
 jika kita nak seseorang itu menyayangi kita,
 kita wajarlah terlebih dahulu menyayangi org tersebut.”
“seseorang yang tidak memberi tak akan menerima”

Kata-kata di atas teramatlah selalu kita dengar, x keterlaluan jika aku katakan semua orang pernah dengar kata-kata di atas atau yg seumpama dengannya. Namun, hakikatnya, belum tentu ia betul dan selalunya ia salah salah salah dan x tepat sama sekali!sebab, ironinya, dalam dunia realiti, xde seorang pun yang boleh memahami kita sepenuhnya, even teman kita, bestie kita, family kita, or even kembar sekalipun x boleh faham twins dia sepenuhnya .

 mungkin ada certain couples yg cakap pasangannya memahami dirinya, namun pernah tak kita terfikir apa yang dia lalui utk memahami kita?betul ke dia bena-benar memhami?

Sebenarnya, amat susah utk memahami seseorang dan mengharapkan orang memahami kita.. sebab orang yang paling memahami kita ialah diri kita sendiri. Diri kita sendiri. Diri kita sendiri.

So, xperlulah kita terlalu mengharapkan org lain memahami kita, kelak kuciwa. Kita perlulah sesuaikan diri dgn keadaan dan situasi. Paling utama, kita kena faham diri kita dulu dan perlu kenalpasti apa yang kita mahukan sebenarnya dalam hidup ni….

Jangan harapkan orang lain boleh membahagikan  membahagiakn diri kita, kita yang perlu cari jalan untuk membahagiakan diri kita sendiri…

kebahagiaan tu pasti menanti bagi setiap insane insan yang berusaha untuk mengecapinya..

No comments:

Post a Comment